راههای مبارزه با موش

0

نام نویسنده: adminanti

راههای مبارزه با موش

راههای مبارزه با موش

 

آفات بهداشتی علاوه بر بیماریزایی باعث کاهش رفاه و آرامش انسان می شوند که از بین اونها موش با توجه به جثه بزرگ ، خسارات اقتصادی و بهداشتی و ترس افراد اهمیت بیشتری دارد.

در این مقاله آموزش کاملی از روش های مبارزه با موش به شما آموزش داده می شود تا با دانش این مهمان ناخوانده را شکست دهید .

روشهای مبارزه با موش :

روش فیزیکی (تله گذاری برای موش)و روش شیمیایی (طعمه گذاری موش یا سمپاشی موش)

نکته مهم : وقتی موش به تازگی وارد محل زندگی شده باشد و تعداد آنها یک یا دو تا موش باشد بهتر است از روش تله گذاری برای موش گیری استفاده کرد ولی اگر تعداد موش بیشتر باشد یا محل آلودگی طبقات بالاتر ساختمان (منظور طبقه دوم و بالاتر) باشد بهتر از از روش طعمه گذاری موش استفاده کرد.

روشهای فیزیکی دفع موش

با ارمغان بهداشت محیط همراه باشید تا با انواع تله موش و روش استفاده از تله ها آشنا شوید :

تله موش ها را میشه به دو دسته تله موش های کشنده یا تله موش زنده گیر تقسیم بندی کرد

 

1-تله موش چسبی

این تله موش ها معمولا یک تکه پلاستیک یا کارتن هستند که روی آن یک سطح یکنواخت از چسب زنده غیر سمی پخش شده است که ویژگی آن خشک نشدن این نوع چسب با گذر زمان است .

از این نوع تله ها در محل هایی که امکان سمپاشی نیست علیه حشرات نیز استفاده می شود .

توجه کنید که تله موش چسبی برای موش های کوچک خانگی که 10 تا 30 گرم وزن دارند مناسب است . زیرا موش های بزرگتر قوی هستند و در صورت افتادن در تله به راحتی رها میشوند و از طرف دیگر موش های بزرگتر باهوش تر نیز هستند .

روش استفاده از تله موش : از دستکش لاتکس استفاده کنید. در زیر کابینت های آشپزخانه و کنج دیوار اتاق ها و در زیر هواسازها تله موش چسبی را قرار دهید و طعمه را وسط تله بگذارید و یک شب صبر کنید و روز بعد تله ها رو کنترل کنید و در صورت افتادن موش تله را در کیسه زباله قرار دهید و از منزل خارج کنید

بهترین طعمه (غذای مناسب) موش برای تله موش چسبی خیار،بیسکوییت و کیک یا گردو و امثالهم است .

2- تله موش فنری یا تله موش تخته ای

این نوع تله موش ها برای موش های صحرایی (موش قهوه ای) یا موش خانگی مناسب است

روش استفاده از تله موش فنری : معمولا تله ها دارای فنر بسیار قوی هستند بنابراین در هنگام استفاده از این نوع تله موش مراقب انگشتانتان باشید.برای طعمه موش از یک تکه پنیر یا گردو یا فندوق استفاده کنید و تله را در زیر یا پشت کمد و کابینت در محل آرام و نمیه تاریک قرار دهید و منتظر عملکرد آن بمانید .

3-تله موش قفسی :

این نوع تله موش که زنده گیر نیز می باشد دارای مزایایی مانند بررسی نوع موش به دام افتاده،استفاده چند باره از تله و زنده به دام انداختن موش را دارد و آلودگی کمتری نسبت به سایر روش های مبارزه با موش دارد . برای موش های کوچک و بزرگ مناسب است .

روش تله گذاری موش : طعمه مناسب برای موش های کوچکتر از نوع گیاهی و برای موش های قهوه ای و موش سیاه بهتر است از طعمه هایی مانند سوسیس و کالباس و ماهی و غیره استفاده کرد.

از دستکش استفاده کنید و طعمه را در میله وسط آویزان کنید و یک روز صبر کنید. میله نگهدارنده طعمه را طوری کار بگذارید که به راحتی با کوچکترین فشار آزاد گردد.

پس از به دام افتادن موش ، تله را شسته و بگذارید تا خشک شوید و برای استفاده مجدد آماده شود .

سمپاشی و طعمه گذاری موش :

استفاده از تله موش برای مواقعی مناسب هست که تعداد موش ها یکی یا دو تا باشد و آلودگی تازه ایجاد شده باشد .

اگر تعداد موش ها زیاد بود یا در تله گذاری موفق نبودید از یک شرکت معتبر سمپاشی  کمک بگیرید تا از روش شیمیایی مانند ( سمپاشی موش و طعمه گذاری برای موش ) استفاده کند .

سم پاشی موش با سموم شیمیایی ممکن است به صورت جامد ، پودر و یا مایع باشند . سموم به دو گروه حاد و تک دوز مثل فسفر دوزنگ و مزمن یا آنتی کواگولانت مثل وارفارین و راکومین تقسیم می شوند. طعمه مسموم باید از غذاهای مورد علاقه موش تهیه شده تا موش از آنها تغذیه نماید.

تفاوتهای سموم موش کش خوراکی حاد و تاخیری :

1-در سموم تک دوزه یا سریع الاثر مرگ موش بلافاصله اتفاق می افتد ولی در سموم ضد انعقاد یا تاخیری مرگ با تاخیر زمانی دو تا چهار هفته اتفاق می افتد.

2- سموم سریع الاثر بسیار خطرناکتر از سموم تاخیری هستند

3-لاشه موش در اثر استفاده از سموم سریع الاثر در محل باقی می ماند ولی موشی که از سموم ضد انعقادی استفاده کرده برای جذب آب و دوره مرگ از محل خارج می شود.

4- بدلیل متعفن شدن لاشه موش در سموم سریع الاثر خطر انتقال بیماری وجود دارد.

5- با توجه به مرگ سریع موش در سموم سریع الاثر مقاومت به سموم در سایر موش ها ایجاد می شود

بهترین سم برای کشتن موش :

استاندارد استفاده از سموم موش کش برای سمپاشی منازل علیه موش استفاده از سموم تاخیری یا سموم چند دوزه یا سمومی هست که باعث خونریزی داخلی در بدن موش می شود و موش با از دست دادن آب بدن برای جذب آب از محیط منزل خارج می شود و به علت دوره بیماری و مرگ طولانی تر،لاشه موش در محل دیده نمی شود.

با توجه به دلایل بالا، بهترین سم برای از بین بردن موش سموم ضد انعقادی هست که به صورت طعمه های آماده مصرف در بازار موجود است .

ارمغان بهداشت محیط آماده ارایه خدمات سمپاشی و طعمه گذاری موش با استفاده از بهترین سموم ایتالیایی است. عملیات کنترل آفات با حضور کارشناس بهداشت یا حشره شناسی و با مجوز وزارت بهداشت صورت می گیرد.

همچنین در خصوص آفات دیگر مانند سمپاشی سوسک ریز آلمانی (سوسک کابینتی) بااستفاده از طعمه های جدید غیر سمی ریشه کنی سوسک برای همیشه انجام می شود .

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE
تکنولوژی
adminanti

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE   در این راهنمای جامع، HSE را تعریف می‌کنیم، اجزای اصلی آن را بررسی می‌کنیم، اهمیت سیستم‌های مدیریت ایمنی بهداشت و محیط را مورد بحث قرار می‌دهیم، بهترین شیوه‌ها را برجسته می‌کنیم و بر مزایای اولویت‌بندی HSE در محیط کار تأکید می‌کنیم. چه حرفه ای باشید که به دنبال

ادامه مطلب »
چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟
حشرات موذی
adminanti

چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟

چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟ عقرب ها ترس را در دل بسیاری از مردم در سراسر جهان ایجاد می کنند. این موجودات شکارچیانی مرگبار با نگرش وحشیانه و ماهیچه ای برای حمایت از آن هستند. عقرب ها مانند بسیاری از موجودات دیگر با کنترل جمعیت آفات دیگر برای محیط زیست

ادامه مطلب »
جوندگان
مبارزه با موش
adminanti

چگونه از خانه خود در برابر جوندگان محافظت کنید؟

چگونه از خانه خود در برابر جوندگان محافظت کنید؟ هجوم جوندگان بیش از یک مزاحمت است. بلکه می تواند یک خطر جدی برای سلامتی ایجاد کند. جوندگان می توانند چندین بیماری از جمله لپتوسپیروز، تولارمی، تب خونریزی دهنده همراه با سندرم کلیوی و سندرم ریوی هانتاویروس را منتقل کنند. بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه برای

ادامه مطلب »