از بین بردن کرم یا پروانه برنج و بهترین روش نگهداری از برنج خام

0

نام نویسنده: adminanti

 

چرا برنج کرم می زند یا کرم برنج از کجا می آید؟

راه مردم / نام انگلیسی کرم برنج Rice weevil که ما به آن کرم برنج، شپشک و جوجوی برنج و حتی لارو می‌گوییم. عمر این حشره بین ۶ الی ۸ ماه است. این حشره در هر روز حدود ۴ تخم و در کل طول عمر خود به طور میانگین ۳۰۰ تخم می‌گذارد.

حشره برنج دارای دماغ درازی است و رنگ آن مشکی یا قهوه‌ای با لکه‌های کم رنگ قرمز است. تخم‌های حشره برنج یا همان شپش برنج از مزرعه وارد برنج شده و روی آن باقی می‌ماند. اما قبل از رشد با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست. بخاطر همین است که برنج که می‌خریم حشره ندارد، اما بعد از مدتی می‌بینیم برنجمان کرم زده.

اگر برنج به روش درست خشک شود، خیلی کمتر حشره می‌زند. اما اینکار هزینه‌بر است. بخاطر همین برخی تولیدکنندگان از انجام این مراحل خودداری می‌کنند و متأسفانه این اهمال کاری موجب کرم زدن زودتر و بیشتر برنج می‌شود.

اما اگر روش‌های نگهداری برنج خام برای اینکه کرم نزد را رعایت کنید، احتمال اینکه برنج خام حشره بزند خیلی کم می‌شود. در ادامه بطور کامل این روش‌ها را توضیح می‌دهم.

 

آیا شپشک یا کرم برنج خطرناک است؟

شاید اگر برنجتان شپشک یا کرم زده باشد، بترسید از اینکه ممکن است این کرم برنج برای سلامتی ضرر داشته باشد. اما این شپشک ازنظر پزشکی خطری برای انسان ندارد، باعث ایجاد عفونت یا انتقال بیماری نمی‌شود و نیش نمی‌زند.

شپشک تنها به‌دلیل اینکه باعث نابودی غلات از جمله برنج و گندم می‌شود، می‌تواند برای انسان خطرناک باشد. اما بطور کلی هیچ کس دوست ندارد برنجی را مصرف کند که داخل آن شپشک یا لارو است. بنابراین اگر برنجتان کرم یا شپشک زده، روش‌های از بین بردن کرم برنج را بکار بگیرید.

روش صحیح نگهداری از برنج خام تا کرم و حشره نزند.
قبل از اینکه به فکر از بین بردن کرم برنج یا همان جوجوی برنج بیافتیم، بهتر است راهکاری پیشگیری از کرم زدن برنج را بکار بگیریم. با نگهداری صحیح از برنج میتوانیم جلوی شپشک و حشره زدن برنج را بگیریم.

بهترین روش‌ها برای نگهداری از برنج در برابر حشره زدن عبارتند از:

۱- کیسه برنج را دور از رطوبت و گرما قرار دهید. اگر برنج را در جای گرم و مرطوب قرار دهید تخم‌های ریز که شاید در برنج خام موجود باشد، فرصت رشد پیدا می‌کنند.

انباری برای قرار دادن برنج اصلاً جای خوبی نیست چون مرطوب است. بهترین محل برای نگهداری برنج خام در خانه، اتاق خواب یا کمد دیواری (کمد لباس) است.

۲- کیسه برنج را روی زمین یا کنار دیوار یا روی هم قرار ندهید. چون در این صورت رطوبت موجود در برنج راهی برای خارج شدن ندارد و برنج زود حشره می‌زند. بهتر است برنج را روی یک پایه پلاستیکی، چوبی، یا فلزی و با فاصله از دیوار قرار دهید.

ترفند: کیسه برنج را روی جعبه‌های پلاستیکی که سوراخ‌دار هستند، قرار دهید تا هم از زمین فاصله داشته باشند، هم اینکه در زیر آنها هوا جریان داشته باشد.

اگر برنج را در کمد دیواری خانه نگه می‌دارید حتما آن را از زمین و دیوار کمد فاصله دهید.

۳- برنج را به هیچ عنوان در کیسه پلاستیکی نگهداری نکنید. از کیسه های نخی برای نگهداری برنج خام استفاده کنید. کیسه پلاستیکی یا سطل جلوی رد و بدل شدن هوا در برنج را می‌گیرد و رطوبت برنج خشک نمی‌شود در نتیجه برنج کرم می‌زند.

۴- برنج را به کیسه های ۱۰ و ۵ کیلویی تقسیم کنید. وجود مقدار زیاد برنج برای مثال ۲۰ کیلو برنج در یک کیسه موجب می‌شود رطوبت برنج در برنج باقی بماند و عامل ایجاد حشره در برنج شود.

۵- بهتر است در لابه لای برنج از موادی که موجب جلوگیری از رشد حشرات و فراری دادن آنها می‌شود استفاده کنید. مثل:

نمک
فلفل قرمز
سیر
برگ گردو
ریختن نمک در لابه‌لای برنج، موجب می‌شود حشرات داخل برنج تکثیر نشوند و جلوی رشدشان را می‌گیرد. همیچنین حشره برنج نسبت به بوی سیر، برگ گردو و فلفل قرمز بسیار حساس است و در جایی که آن‌ها وجود داشته باشند به راحتی نمیتواند رشد کند. برای اینکار در لابه‌لای برنج در داخل کیسه برنج از این مواد میتوان استفاده کرد.

اگر قصد گذاشتن سیر در برنج دارید، سیر را نباید پوست بکنید سیر درسته را لابه لای کیسه برنج قرار دهید.

اما…

توجه: ریختن مستقیم نمک در لابه‌لای برنج ممکن است موجب خرد شدن برنج و خراب شدن آن شود. همچنین گذاشتن سیر در لابه لای برنج بعد از مدتی سیر می‌پوسد یا پوک می شود برای اینکه این مشکلات پیش نیاید از روش زیر استفاده کنید.

طرز تهیه قرص دست ساز و خانگی برنج برای جلوگیری از حشره زدن برنج
۲ پیمانه آرد ( هر آردی که در خانه دارید فرقی نمی کند سفید باشد یا سبوس دار )
۱ پیمانه نمک
یک قاشق مربا خوری پودر سیر
کمی آب
مواد بالا را قاطی کنید و قاشق قاشق آب اضافه کنید و بهم بزنید تا به شکل خمیر در بیایند.
این خمیر رو به شکل گوله های اندازه فندق در بیاورید و در آفتاب بچینید تا کامل خشک شوند.
اگر هوا سرد است آن‌ها را روی شوفاژ یا نزدیک بخاری بچینید و چند ساعت یکبار پشت و رو کنید تا کامل خشک شوند.
گلوله‌های کامل خشک شده را لابه‌لای برنج قرار دهید.
با این قرص‌های سالم خانگی دیگر برنج کرم نمی‌زند. این مقدار مواد برای ۲۰ کیلو برنج کافی است.

اگر برنجتون حشره زده، باید توجه داشته باشید که: این روش برای جلوگیری از حشره زدن و تکثیر آن‌هاست. بنابراین حشرات را از بین نمی‌برد. برای همین روش های از بین بردن کرم برنج را بخوانید حشرات را از بین ببرید و در آخر از این قرص خانگی استفاده کنید تا برنجتان دیگر حشره نزند.

 

روش از بین بردن کرم برنج چیست؟

با برنج کرم افتاده چیکار کنیم؟ سوال خیلی از کسانی است که برنجشان پر از کرم یا شپش شده. در ادامه راهکارهایی که به از بین بردن کرم برنج کمک می‌کند را ذکر می کنم.

اول از همه بگم نمک، سیر، برگ گردو و همچنین قرص دست ساز خانگی که در بالا گفتم، حشرات برنج را از بین نمی‌برند. بلکه جلوی تکثیر آنها و رشد آنها را می‌گیرند. بنابراین از آنها باید قبل از حشره زدن برنج یا بعد از از بین بردن کرم برنج استفاده کنید تا موجب جلوگیری از حشره زدن برنج خام شود.

اگر برنج حشره زده آن را روی یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب کم نه آفتاب شدید یک الی دو ساعت پهن کنید. و روی آنها نمک بپاشید تا حشرات را بکشد. بیشتر از یک الی دو ساعت نشود و آفتاب هم خیلی شدید نباشد مثلاً آفتاب ۸ الی ۹ صبح خوبه، آفتاب حشرات را می کشد و فراری می دهد.

(اگر آفتاب شدید است برنج‌ها را در سایه پهن کنید. چون آفتاب شدید برنج را خرد و خراب می کند.)

بعد از ۲ ساعت باید برنج‌ها را الک کنید تا حشرات آنها گرفته شود و نمک‌ها هم ریخته شوند که برنج را خرد نکنند. همچنین میتوانید مشت مشت روی آن آنها باد سشوار بگیرید تا حشرات آن‌ها خارج شوند. اما سشوار زمان بر است و الک کردن راحت‌تر است.

از الک یا سبدی استفاده کنید که حشرات یا جوجوهای برنج خارج شوند اما برنج از آنها عبور نکند.

بعد بین برنجتون برگ درخت گردو، فلفل قرمز، سیر یا نمک، یا از همه بهتر قرص دست ساز خانگی بریزید.

برای از بین بردن کرم برنج از قرص برنج استفاده نکنید!
قرص برنج به شدت سمی و کشنده است. به هیچ عنوان نباید مستقیم داخل برنج قرار دهید. بلکه باید داخل قوطی کبریت یا کاغذ قرار دهید، دور آن چسب بزنید و بعد چندتا سوارخ ایجاد کنید و داخل برنج بگذارید، که این کار نیز باز خیلی خطرناک است.

اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود از قرص برنج استفاده کنید. چون با پیچیدن قرص در کاغذ باز هم گازهای سمی ایجاد می‌کند که خطرناک است و بهتر است روش های طبیعی و سالم را برای رفع حشره و شپش برنج استفاده کنید.

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE
تکنولوژی
adminanti

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE   در این راهنمای جامع، HSE را تعریف می‌کنیم، اجزای اصلی آن را بررسی می‌کنیم، اهمیت سیستم‌های مدیریت ایمنی بهداشت و محیط را مورد بحث قرار می‌دهیم، بهترین شیوه‌ها را برجسته می‌کنیم و بر مزایای اولویت‌بندی HSE در محیط کار تأکید می‌کنیم. چه حرفه ای باشید که به دنبال

ادامه مطلب »
چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟
حشرات موذی
adminanti

چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟

چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟ عقرب ها ترس را در دل بسیاری از مردم در سراسر جهان ایجاد می کنند. این موجودات شکارچیانی مرگبار با نگرش وحشیانه و ماهیچه ای برای حمایت از آن هستند. عقرب ها مانند بسیاری از موجودات دیگر با کنترل جمعیت آفات دیگر برای محیط زیست

ادامه مطلب »
جوندگان
مبارزه با موش
adminanti

چگونه از خانه خود در برابر جوندگان محافظت کنید؟

چگونه از خانه خود در برابر جوندگان محافظت کنید؟ هجوم جوندگان بیش از یک مزاحمت است. بلکه می تواند یک خطر جدی برای سلامتی ایجاد کند. جوندگان می توانند چندین بیماری از جمله لپتوسپیروز، تولارمی، تب خونریزی دهنده همراه با سندرم کلیوی و سندرم ریوی هانتاویروس را منتقل کنند. بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه برای

ادامه مطلب »