نابودی زمین پس از زنبورها

0

نام نویسنده: adminanti

نابودی زمین پس از زنبورها

به تازگی در یک حرکت بی سابقه، هفتصد دانشمند و استاد کشاورزی در فرانسه، کمپین نجات زنبورهای عسل که به دلیل استفاده از آفت کش ها در معرض نابودی و انقراض هستند، راه اندازی کرده اند؛ آفت کش ها بر روی گل ها و گیاهانی که زنبور از آن تغذیه می کند، پاشیده می شود تا جایی که منجر به کاهش قابل توجه جمعیت زنبورهای عسل شده است.
تعدادی از اساتید و صاحبان صدها شرکت جهانی خواستار تحرک و تلاش برای جلوگیری از انقراض زنبورها هستند و نام «هفته ی گل ها برای زنبورها» را روی این پروژه گذاشته اند. بنا بر این طرح، کشاورزان گل هایی را فقط مخصوص زنبورها و بدون استفاده از آفت کش ها می کارند تا زنبورها این حشرات مهم در سیاره ی زمین منقرض نشوند.
این نخستین بار نیست که دانشمندان درباره ی خطر انقراض زنبورهای عسل هشدار می دهند. انیشتین گفته بود: «اگر زنبورهای عسل بمیرند، زندگی روی زمین بیش از چهار سال طول نخواهد کشید».

سخن انیشتین بر اهمیت زنبورها در زندگی نوع بشر تأکید می کند. این در حالی است که بسیاری از ما زنبورها را ماشین های تولید عسل می دانیم و از نقش قابل توجه آنها در ادامه حیات روی کره زمین غافلیم.
بنا بر این گزارش، زنبور عسل، یکی از مهمترین گرده افشان های گیاهان زراعی است که غیر مستقیم تولید یک سوم غذای جهان را بر عهده دارد. این حشره نقش مهمی در تلقیح گیاهان دارد. برای مثال از ۲۴۰۰۰ نوع گیاهی که در آمریکا می روید، زندگی سه چهارم آن ها به زنبورهای عسل وابسته است.

نابودی زمین پس از زنبورها

اگر آنچه را انیشتین گفته، بپذیریم کمی جای نگرانی وجود دارد، زیرا در سال های اخیر، جمعیت زنبورهای عسل به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. زنبورهای کارگر برای جمع آوری گرده و شهد گل ها از کلنی ها خارج می شوند و هرگز بازنمی گردند.
پس از مدت کوتاهی در کندوها فقط تعداد کمی زنبور می ماند؛ تعدادی زنبور کارگر و ملکه که عملا کاری نمی توانند انجام دهند و این چنین عمر کندوها به پایان می رسد. از این پدیده با نام «فروپاشی کلنی» یا Colony Collapse Disorder یاد می شود.

جالب است بدانید ردپای انسانها باز هم در این ویرانی به چشم می خورد؛ استفاده از آفت کش ها و کاهش زیستگاه های طبیعی، تغییر روش های زنبورداری و یا ترکیبی از این عوامل، منجر به کاهش جمعیت زنبورهای عسل شده و آینده زندگی روی زمین را با مخاطره جدی روبه رو کرده است.

 
منبع : روزنامه آفتاب

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اطلاعات، تصاویر و حقایقی درباره سوسک ها
حشرات موذی
adminanti

اطلاعات، تصاویر و حقایقی درباره سوسک ها

اطلاعات، تصاویر و حقایقی درباره سوسک ها   برای آشنایی با سوسک‌ها، از جمله نحوه ورود آنها به خانه و نحوه حذف آنها، شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم. سوسک ها چیزی بیش از حشرات هستند. وجود سوسک‌ها می‌تواند با نگرانی‌های سلامتی همراه باشد، زیرا به عنوان حامل انواع بیماری‌زا شناخته شده‌اند

ادامه مطلب »
بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE
تکنولوژی
adminanti

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE

بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE   در این راهنمای جامع، HSE را تعریف می‌کنیم، اجزای اصلی آن را بررسی می‌کنیم، اهمیت سیستم‌های مدیریت ایمنی بهداشت و محیط را مورد بحث قرار می‌دهیم، بهترین شیوه‌ها را برجسته می‌کنیم و بر مزایای اولویت‌بندی HSE در محیط کار تأکید می‌کنیم. چه حرفه ای باشید که به دنبال

ادامه مطلب »
چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟
حشرات موذی
adminanti

چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟

چگونه عقرب ها را از حیاط خود دور نگه دارید؟ عقرب ها ترس را در دل بسیاری از مردم در سراسر جهان ایجاد می کنند. این موجودات شکارچیانی مرگبار با نگرش وحشیانه و ماهیچه ای برای حمایت از آن هستند. عقرب ها مانند بسیاری از موجودات دیگر با کنترل جمعیت آفات دیگر برای محیط زیست

ادامه مطلب »